Tanrı Misafiri - Alper Kaya

kitap yorumu, polisiye
Pişmanlıklarımızı da mezara götürür müyüz bilinmez ama başka mezarlara pişmanlıklarımızı gömdüğümüz çokça vakidir. Söylenememiş sözler, atılamamış adımlar, bazen fazla atılmış adımlar, zamanında düşünülememiş şeyler… Mezarlıklar, bedenlerle olduğu kadar bunlarla da doludur.


Şebnem Pişkin'in son kitabı  'Kayıp Mona Lisa'yı baskı öncesi okumamın ardından bir ön okuma teklifi de Alper Kaya'dan geldi. Gerçi ben okuyup, yorumlayana kadar kitap satışa çıktı ama olsun. Kim ne dersin bu yine de bir ön okuma.

Her ne kadar karşılıklı bir sohbetimiz olmasa da Alper Kaya, uzun zamandan beri tanıdığım bir isim. Yıllar önce -sanırım 2010'du- Altın Madalyon E-Dergi'de karşılaşmıştık. Ben bugün hala üzerinden çalıştığım "Yanlış Adam" ın kısa hikâye halindeki ilk versiyonunu yazmaya çalışırken o da, hiç yapılmamış olan bir şeyi deniyor, fumetti severlerin yakından tanıdığı Martin Mystere 'ye sıfır kilometre bir macera yazıyordu. O günden bugüne kendini epey ilerletti. Kendisi bilfiil 'çalışınca oluyor' tabirine canlı örneği oldu.

Kitap daha önce iki kitabı daha yayınlanmış olan Komiser Tahsin serisinin üçüncü kitabı. İlk iki kitaba bir takım göndermeler içerse de, bağımsız da okunabiliyor. İstanbul Emniyetinin tecrübeli komiseri Tahsin ve ekibi, bu kez bir yandan kendine evsizleri hedef alan bir seri katilin peşindeyken, bir yandan da kocasından yeni boşanmış bir kadını öldürenlerin peşindeler. Her zaman olduğu gibi polislerin başı sadece katillerle değil, aynı zamanda siyasi entrikalar, ihaleler, ihanetler, ve karmaşık ilişki ağları ile de dertte olacaktır. 

Yazarın anlatım tarzında, iyi bir çizgi roman okuru olduğunun tüm işaretlerini gördüm. Bana öyle gelmiyorsa tabi. Çoğu sahne anlatımı, betimlemelere, tasvirlere başvurulmadan geçilmiş. Örneğin bir sahnede, masanın üzerinde çay bardağı varsa, orada bir bardağın olduğunu, karakter bardağı eline aldığında öğreniyoruz. Yine sahne geçişleri arasındaki boşluklar, biz çizgi roman okurlarının alışık olduğu şekilde, arada olanları kendi hayal gücümüzle tamamlamamız için bırakılmış gibi.

Yine çizgi romanlardan aşina olduğumuz, ileriki bir macerada kullanılmak üzere açık bırakılan detaylar, eğlenceli yan karakterler, ileride filizlenmesini umduğumuz aşklar, hızlı ve akıcı anlatım, kısa diyaloglar var. Aynı şekilde karakter derinlikleri için paragraf paragraf anlatımlar yapılmamış. Bunun yerine maceralar ilerledikçe kahramanın hal ve hakaretlerinden nasıl bir adam olduğunu anlama işi bize bırakılmış. Bu durum sıkılmadan hızlı bir şekilde okumanıza imkân vermekle birlikte, kitabın sadece 286 sayfada bitmesine neden olmuş.

Anlatımı genel olarak gerçekçi bulmakla beraber, birkaç yerde kulağa sanki sırf kullanmış olmak için kullanılmış hissine kapıldığım kelimeler var. Akabinde, mütevellit, mukabil, müdahil, minval gibi… 26 yaşında gencecik, pırlanta gibi adamsın. Ne gerek var Arapça'dan, Farsça'dan devşirme kelimeler kullanmaya. Bir Türkçe sevdalısı olarak, "sıradaki kitaplarda lütfen yapma" demek istiyorum.

Muhtemelen esas numaralarını serinin sonraki kitaplarında göreceğimiz Taner Tanal diye bir adam var. Bütün kitap, Komiser Tahsin'in ayaklarına dolandığı yetmezmiş gibi bir de "Katilimiz beyaz bir erkek" diyerek müthiş bir tespitte bulundu. Ben Komiser Tahsin olsam, Taner'in topuğuna sıkardım. Umarım sıradaki kitaplarda daha sağlam bir karakter olarak karşımıza gelir.

Kent Kitap'tan çıkan kitabın kapağını Tolga Özasil çizmiş. Çizgi romana bir gönderme daha. Ben beğendim. Komiser Tahsin logosu ilk başta güzel görünse de ilerleyen zamanda mutlaka orijinalleştirilmeli. Bu hali ile ciddi şekilde Sherlock Holmes esintileri taşıyor. Bu kitabında pdf versiyonunu okuduğum için baskı hakkında bir şey diyemiyorum. Ancak şunu fark ettim ki, polisiye romanları e-kitap olarak okumaya alışmam gerekecek. Geri dönüp bakmak istediğim zamanlarda çok zorlandım. Son okumada bir iki küçük, benden başkasının pek takmayacağını düşündüğüm detay haricinde göze batan bir sıkıntı göremedim. Eğer yakın zamanda bir otobüs yolculuğuna çıkacaksanız ve yolda ne okusam diye düşünüyorsanız bu kitabı öneririm. Uykunuzu getirmeyecek kadar akıcı, aşırı kafa yormanızı gerektirecek detaylardan uzak.

                                                      Kitabın Künyesi

Ø       Orijinal Adı: Tanrı Misafiri 
Ø       Yayın tarihi: Mart 2016 (1. Baskı)
Ø       Yazar: Alper KayaØ   
Ø       Ebat: 12 x 19 cm
Ø       Sayfa: 286
Ø       ISBN: 9789944915854
Ø       Goodreads Puanı: 





Yorum Gönder

0 Yorumlar