Adalet - Ann Leckie


kitap yorumu, adalet, ithaki
Bilgi güçtü. Bilgi güvenlikti. Eksik bilgiyle yapılmış planların tümü ölümcül kusurlara sahipti.


Son zamanlarda adını en sık duyduğum kitaplardan biri Adalet idi. İthaki'nin bir diğer yeni çıkanı "Üç Cisim Problemi" ile arasında kaldım. Sonunda Adalet'in aldığı ödüllerin daha fazla olmasına kanarak tercihimi ondan yana yaptım.

Kapaktaki uzay mekikleri ve isminin Adalet olması sizi yanıltmasın. Evet, konumuz uzayda geçiyor ama "Star Wars" tarzı, uzay mekiklerinin ön plana çıktığı bir durum yok. Dahası Adalet dendiğinde de aklınıza hukuki bir durum gelmesin. Adalet, hikayenin geçtiği zamanda, yapay zekaların idare ettiği gemi sınıflarına verilen bir isim. Şimdinin firkateyn, kruvazör, denizaltıları yerine Adalet, Merhamet ve Kudret olarak sınıflandırılmışlar. Toren'in Adaleti, Kalr'ın Merhameti gibi isimlerle adlandırılıyorlar. Adalet komuta kademesi en yüksek olan gemi sınıfı.

Kitabı diğer uzay maceralarından ayıran en büyük özelliği de bu gemiler ve yapay zekalara bakış açısı. Bu noktayı ipucu vermeden anlatmak çok zor. Ama son derece başarılı ve yaratıcı buldum. Aynı beden de birden fazla zihin hikayelerini duymuştum ama birden fazla bedende tek zihnin işlenmesi bana ilginç geldi.

Toren'in Adaleti'nin parçalarından Esk-1'in 19 numaralı birimi (kendine verdiği ad ile Breq) yarım kalan bir işi bitirmek üzere yollara düşer. Bu esnada nedenini bilmese de hayatını kurtardığı eski kaptanlarından Seivarden'de maceraya dâhil olur. Esk-1 Birim 19 öldürülen kendinin intikamının peşindedir.

Kitap ilk başlarda yavaş ilerlese de yukarıda bahsettiğim birden fazla tek beden olayını tamamen kavramak için bu gerekli. Ve tekrar ediyorum gerçekten güzel bir bakış açısı. Ancak yer yer olayın özünü kavramak zorlaşıyor. Ayrıca birkaç farklı gezegenin dilini konuşabilen Breq'in telaffuz ile ilgili yaşadığı sıkıntılar İngilizce üzerinden kurgulandığından Türkçeye çevrilince anlamsız kalmış. Çevirmenin çok zorlandığını tahmin ediyorum. Örneğin şu bölüm orijinalde mutlaka daha anlamlıdır.

…"Hiç şarkı biliyor musun? Diye sordum. Şaşkın bir ifade ile gözlerini kırpıştırdı. "Ben şarkıcı değilim" dedi. Belki dille ilgili bir sorun yaşıyordum. …… "Özür dilerim" dedim. "Yanlış bir sözcük kullanmış olmalıyım. Çalışırken, oynarken ya da bir bebeği uyuturken söylediğiniz şeye ne diyorsunuz? "Ah!" Sözlerimi anlamak onu bir anlığına heyecanlandırmıştı. "Sen şarkı demek istiyorsun."

kitap yorumu, adalet, ithakiKitap, bilim kurgunun piri, hatta geçenlerde hiç kötü işine rastlamadım diye övdüğüm İthaki'den çıkmış. Meğersem nazarım değecekmiş, nereden bileyim. Kitap onlarca (onlarca derken yüze yakın) kelime hatası ile dolu. Hatta o kadar ki bir an bu kadar çok hatanın, kitabın telaffuzda sıkıntı yaşayan karakterinin anlatımını desteklemek için bilinçli olarak yapılmış olabileceğini bile düşündüm.  Bu durum özellikle son yüz sayfada iyice çığırından çıkmış durumda. Kesinlikle ama kesinlikle İthaki gibi bir yayınevine yakıştıramadım.

Kapak kartonu teknik adını bilmediğim tırtıklı bir yüzeye sahip, hoş… Ayrıca renkli iç kapaklar ve baskı kalitesi de güzel. Üst kısımda bir sürü en iyi roman ödülü reklâmları. Arka kapakta onlarca methiye. Genel olarak güzel bir kitap olsa da mutlaka okumalısınız diyebileceğim bir kitap ta değil. Öğrendiğimiz kadarıyla Kudret ve Merhamet isimlerinde iki devam kitabı daha var. Eğer bir üçleme okumaya hazır değilseniz hiç başlamayın. Ben bile halen devam kitaplarını okumak istediğimden emin değilim. 


                                                                          Kitabın Künyesi

Ø       Orijinal Adı: Ancillary Justice
Ø       Yayın tarihi: Ekim 2015 (1. Baskı)
Ø       Yazar: Ann Leckie
Ø       İngilizce'den Çeviri: Yaprak Onur
Ø       Ebat: 13 x 21 cm
Ø       Sayfa: 408
Ø       ISBN: 9786053754909
Ø       Goodreads Puanı: 3.96
                                    

Yorum Gönder

0 Yorumlar