Bolivya Günlüğü

“Ya zafer, ya ölüm…”

Biliyorum zamanlamam manidar ama durum sandığınız gibi değil. İş yerimde yaklaşık bir aydır okunmak için sürünüp duruyor bu kitap. Aslında kitap demek de pek doğru değil. Küba Devriminden sonra Güney Amerika'nın tamamında devrim gerçekleştirme hayali ile Bolivya'ya geçen Che'nin 7 Kasım 1966'dan öldürülmesinden bir gün önceye (7 Kasım 1966) kadar olan notlarından oluşan bir nevi günlük. Öldürülmesinden sonra bir şekilde kurtarılan bu günlük hızlıca çoğaltılarak, yayınlanmış. 

Günlüğün girişinde Fidel Castro'nun yazdığı uzunca bir önsöz var. Yaklaşık 20 sayfa. Önsözde opturnist, emperyalist, antikapitalist, marksist, leninist bir sürü terim cirit atıyor. Tek satır anlamadım. Tek çıkarımım adamın Amerikalıları pek sevmediği...

Kitap on iki bölümden oluşuyor, her bölüm bir ayı kapsıyor ve neredeyse iki cümle bile olsa her gün bir şeyler karalanmış. Her bölümün sonuna bir de "ayın değerlendirmesi" kısmı konulmuş. Benim sarı-beyaz kulak seviyesindeki gerillacılığımla her ayın değerlendirmesi bir öncekinin aynı gibi ama çok da emin değilim. Bolivya, Bolivyalılar, Arjantinliler gibi kelimeler ısrarla küçük harflerle yazılmış. Nedendir bilemedim, diğer özel isimlerde durum böyle değil. Notlarda bahsi geçen, gelen mesajlar, yayınlanan bildirilen vs. kitabın sonuna ayrıca eklenmiş. Notlarda bir de bir Guevara’dan daha bahsediliyor, kimdir, nedir, aradım ama bulamadım. Belki aynı isimden birisi daha var. Yazarken yayınlanması gibi bir amacının olmadığı belli. Castro’nun da belirttiği gibi daha çok sonraki yapılanmalara yol gösterici olması için kendi ya da arkadaşlarının faydalanması için oluşturulmuş.


İddialı sayılabilecek derece sade bir ön kapağa sahip kitabın arka kapağında dünyanın en ünlü resmi olarak kabul edilen Che'nin portre fotoğrafı var. Ayrıca tanıdığım birçok Beşiktaş’lının Guevera temalı pozlar vermesi ile birlikte kitabın kapağının siyah-beyaz olması kafamda deli sorular oluşmasına yol açtı. İnternette yüksek çözünürlüklü bir halini bulamadığımdan kendi çektiğim bir resmi paylaştım bu sefer. Baskı… Eh işte, tekrarlar, yazım hataları var. Ama neredeyse okunaksız bir el yazısından uyarlandığı ve orijinaline sadık kalındığı düşünülürse, yanlış mı, aslının aynı mı anlamak zor. Kişisel olarak bana bir şey ifade etmemekle birlikte notların bir anlam ifade etmesi için genel olarak devrimciliğe aşina olmak gerektirdiğini düşünüyorum. Yani bir "Gerillacılığa Başlangıç: 1" kitabı değil. Ancak adamın zahmetlerle dolu son 11 ayına ait detaylar içermekte. Benim açımdan keşke okumasaydım kategorisinde olmakla birlikte eminim okumadan ölme diyecekler de çıkacaktır. 

Kitabının özeti, kitabı nasıl, iyi midir, okumalı mıyım, tavsiye, öneri, indir, konusu ne, kim yazmış çok satanlar mutlaka oku kim yazdı kitap roman  gerilla guevera, pdf, 
)

Yorum Gönder

0 Yorumlar